zondag 8 februari 2015

boekverslag: Het leven van een loser deel 1

Boekverslag Corné van Weenen
klas 1 boekverslag 1
Het leven van een loser deel 1



Inleiding:

Waarom heb ik voor dit boek gekozen? Ik heb voor dit boek gekozen omdat het een leuk verhaal is met grappige stukjes en cartoons. Ook heb ik dit boek gekozen omdat ik het zo lekker weg kan lezen en ik dit soort boeken goed kan lezen. 

In mijn boekverslag geef ik veel informatie en vertel leuke dingen over het boek, ook vind je in mijn boekverslag een samenvatting  van de gebeurtenissen en grappige stukjes die in het boek voorkomen. 

Ik wens iedereen veel plezier met het lezen van mijn boekverslag. 


Hoofdstuk 1: zakelijke gegevens

Titel: Het leven van een loser (Diary of a wimpy kid)
Naam van de auteur: Jeff Kinney
Aantal bladzijden: 223 
Naam van de uitgeverij: Uitgeverij De Fontein (van deze druk)
Plaats waar de uitgeverij gevestigd is: Utrecht


Hoofdstuk 2: samenvatting

Het leven van een loser is het logboek van Bram Botermans. Zoals hij zelf het logboek begint, is het absoluut geen dagboek, maar een logboek. Een dagboek is immers voor mietjes…

Bram woont samen met zijn moeder, vader en twee broers in huis. Zijn grote broer Rick haalt altijd gemene streken met bram uit, maar wordt nooit betrapt door zijn ouders. Het kleine broertje van bram heet Max. Vroeger kon Max nog geen ‘broer’ zeggen en noemde Bram daardoor altijd ‘Bobbel’. Helaas voor bram, wordt hij nog steeds Bobbel genoemd door Max. Bram hoopt maar dat niemand daar ooit achter komt…

Bram zit in de brugklas en hij wil heel graag populair en beroemd worden. De acties die hij hiervoor verzint zijn hilarisch! In zijn logboek schrijft hij dat het best lastig is om erbij te horen, vooral als je beste vriend genaamd Theo niet zo snugger is, je tijdens de gymlessen moet worstelen met een rare jongen die Sproet heet en je tot overmaat van ramp van je moeder mee moet doen aan de schoolmusical…


Maar er gaat nog veel meer mis zo wordt zijn kerstcadeau omgeruild via een goed doel met een arme man die ze niet kennen en Halloween leek heel leuk om met Theo langs de deuren te gaan alleen ook dat wordt toch anders dan gedacht. En als hij daarna ook nog eens de Kaas Tik krijgt is de ramp compleet, maar toch komt uiteindelijk alles goed en verliep de brugklas volgens Bram nog soepeler dan gedacht. 


Hoofdstuk 3: mening

Grappig: ik vind het boek heel grappig omdat er veel leuke en domme dingen in gebeuren die het boek de titel echt wel waard maken. Zo probeert Bram bijvoorbeeld heel veel plannen uit om hogerop te komen in de ranglijst van de school en om beroemd en populair te worden, ook de dingen die hij verzint om zijn bijnaam geheim te houden vind ik erg leuk en komisch en hoe hij aan het einde zelf de Kaas Tik krijgt is best komisch.

(82 woorden)

Herkenbaar: sommige domme en leuke acties die Bram doet herken ik wel een beetje bij mijzelf maar sommige acties heb ik zelfs zelf letterlijk ongeveer op dezelfde manier meegemaakt. Ik heb bijvoorbeeld zelf ook een keer een plan gemaakt om een spookhuis met mijn beste vriend te maken om geld te verdienen en als ik een spel voor op de X box net mag spelen, omdat het te gewelddadig is ga ik het ook spelen bij mijn beste vriend.

(79 woorden)

Verrassend: sommige oplossingen die Bram verzint verrassen me wel heel erg omdat het me niet echt logisch lijkt om dingen op die manier op te lossen, maar bij andere momenten vind ik zijn oplossingen echt geniaal bedacht. Zo moet Bram van zijn vader een aantal keer buiten gaan hardlopen om sportief te worden. Dus dan ging Bram rennen tot hij om de hoek van de straat was en liep dan rustig naar het huis van Theo om daar dan maar te gaan gamen en dat ze als het Halloween  is zichzelf moeten verstoppen bij het huis van zijn oma omdat een paar zesde klassers hun in elkaar willen slaan omdat Bram en Theo hen hebben beledigd 


(116 woorden)

Het leukste fragment: de kaas Tik

Woensdag
We hadden gym vandaag, dus toen ik buitenkwam
ben ik gelijk even stiekem naar het basketbalveld 
geslopen om te kijken of de Kaas er nog was. En
ja hoor, hij was er nog.

bladzijde 14

Die plak kaas ligt al sinds de lente op het asfalt.
waarschijnlijk van iemands boterham gevallen of zo.
Na een paar dagen begon de Kaas helemaal schim-
melig en smerig te worden. Niemand wilde meer bas-
ketballen op het veld waar de kaas lag, ook al was
dat het enige veld met een ring en net.

Maar op een dag raakte ene Danny de Waal de
Kaas aan met zijn vinger en dat was het begin 
van wat we nu de Kaas Tik noemen. Het is zoiets 
als luizen. Als je de Kaas Tik krijgt, zit je eraan
vast tot je hem aan iemand anders doorgeeft.

Je kunt jezelf alleen tegen de Kaas Tik beschermen 
door je vingers te kruisen. ...

bladzijde 15


Hoofdstuk 4: verwerkingsopdrachten

Korte opdracht:
5. Zoek vijf uitdrukkingen/spreekwoorden die van toepassing zijn op het boek. Leg per uitdrukking in minimaal 25 woorden uit waarom je die gekozen hebt.

1. Geen rozen zonder doornen.
Betekenis: Bij het geluk hoort ook een beetje tegenslag
Uitleg: Als Bram iets doet en als het dan goed gaat heeft Bram tegelijkertijd ook een beetje tegenslag en dan gaat er daarna weer wat mis.

2. We gaan geen ijsje eten.
Betekenis: Alles mislukt
Uitleg: In het leven van Bram gaat bijna niks goed, bijna alles gaat juist altijd fout in plaats van goed en hij krijgt altijd overal de schuld van.

3. Van de regen in de drup.
Betekenis: Niet veel opschieten, van moeilijke omstandigheden in nog moeilijkere omstandigheden terecht komen
Uitleg: Als het bij Bram mis gaat en hij wil het oplossen wordt de situatie meestal alleen maar nog erger en het wordt er dan niet beter op.

4. Beter een half ei dan een lege dop.
Betekenis: Beter iets dan helemaal niets.
Uitleg: Bram blijft bijna altijd positief en ook al is het altijd wel wat in zijn leven hij is blij met wat hij heeft.

5. Als een  kat in een vreemd pakhuis.
Betekenis: Zich niet op zijn gemak voelen.
Uitleg: Toen Bram net in de brugklas zat voelde hij zich op school nog niet op zijn gemak en kende nog helemaal niemand op school.

Lange opdracht:
7. Stel je voor dat je journalist bent en de hoofdpersoon interviewt. Laat de informatie die in het boek staat wel aan de orde komen. Schrijf het interview zo dat het in een jongerentijdschrift geplaatst kan worden. Let op: de vragen typ je cursief of onderstreep je.

Interview met Bram Botermans.

Corné:'Hallo Bram fijn dat je kon komen.'
Bram:'Ja, graag gedaan.'
Corné:'Hoe gaat het met je boekenreeks?'
Bram:'Bedoel je met de reeks boeken van Het leven van een loser?'
Corné:'Ja'
Bram:'Nou Corné ik had nooit kunnen hopen dat het zo'n succes werd!'
Corné:'Nou Bram, is het zo'n groot succes geworden dan?'
Bram:'Ja niet te geloven aangezien ik alleen maar aan Jeff Kinney heb hoeven vertellen hoe mijn leven in de brugklas was.'
Corné:'Ja dat is waar, maar nu ter zake.'
Corné:'Hoe kreeg je nu dan precies de Kaas Tik?'
Bram:'Nou Corné, in principe heb ik de Kaas Tik nooit gehad!'
Corné:'Oh echt echt niet wie dan?'
Bram:'Het was Theo, mijn beste vriend, we werden gepest door een paar zesde klassers en die dwongen Theo de Kaas op te eten en ze gingen daarna weer weg.'
Corné:'Gadverdamme, heeft Theo echt die beschimmelde Kaas opgegeten?'
Bram:'Ja, hij moest wel, die jongens dwongen hem ertoe en anders werden we in elkaar geslagen.'
Corné:'Ik denk dat ik hem zelfs dan nog niet op zou eten!'
Bram:'Maar toen we de dag daarna op school pauze hadden duurde het niet lang en heel de school wist dat de Kaas weg was!'
Corné:'En toen?'
Bram:'Ik zei, om Theo te redden, dat ik de Kaas had opgeruimd en toen dachten hun dat ik de Kaas Tik had in plaats van Theo!'
Corné:'Dus je zette je reputatie op het spel om Theo te redden?'
Bram:'Eigenlijk wel, maar dat doen vrienden voor elkaar.'
Corné:'Nou Bram, bedankt voor dit geweldige interview!'
Bram:'graag gedaan!'

Door Corné van Weenen


Bronvermelding

http://www.woorden.org/ (Voor de spreekwoorden)
Het leven van een loser deel 1
Nederlands handboek leswijs


Dit was mijn boekverslag!!!








18 opmerkingen:

  1. Beste Corné

    Hier mijn recensie over jouw leesdossier

    Inleiding

    Je inleiding was goed. Ik vond dat je goed had uitgelegd waarom je dat boek had gekozen. Je zei dat je er makkelijk doorheen leest. Misschien volgende keer het leesniveau wat hoger?
    Ook leuk om iedereen plezier te wensen voordat je begint.
    Als je een inhoudsopgave maakt zou het wat overzichtelijker zijn als je die niet in je inleiding verwerkt maar als apart hoofdstuk.

    1. De zakelijke gegevens

    De zakelijke gegevens zien er wat mij betreft goed uit.
    Alles staat mooi op een rijtje ook leuk dat je tussen haakjes de Engelse naam van het boek zet.
    Misschien ook leuk als je erbij zet wie het boek dan heeft vertaald.


    2. De samenvatting

    Een mooie samenvatting, vooral leuk dat je de samenvatting zelf hebt geschreven.
    Daardoor denk ik dat hij voor kinderen van deze leeftijd ook makkelijk te lezen is.
    Ik heb zelf ook het boek gelezen, en misschien had je ook wel iets over pap of mam kunnen vertellen. Omdat die ook veel voorkomen in het verhaal. Het was voor de rest een hele mooie samenvatting.

    3. De mening

    De mening is goed en georganiseerd. Jouw mening kwam goed naar voren, en je had goede argumenten erbij staan. En de fragmenten uit het boek die je erbij had gezocht pasten ook perfect bij je beoordelingswoorden Ik zou als ik jou was wel even het verslag nakijken. Er stonden namelijk een paar spellingsfouten bij. Ook zou je iets meer punten en hoofdletters kunnen zetten omdat het in sommige stukjes het lezen wat moeilijker ging.

    Het leukste fragment

    Ik kan weinig over dit fragment zeggen het is natuurlijk jouw eigen mening. En jij vindt dit het leukste stukje. Ik kan alleen wel zeggen dat het voor een volgende keer misschien leuk is om een kleine inleiding te geven op je fragment. Waarom je dat fragment het leukst vond. Of wat er in gebeurt waardoor je het leuker/grappiger vind.

    4. De verwerkingsopdrachten

    Korte opdracht

    Je hebt een leuke opdracht uitgekozen: 5 spreekwoorden zoeken. Ik vind dat je goede spreekwoorden hebt gevonden. Maar toen ik het zo bekeek dacht ik wel bij mezelf: we gaan geen ijsje eten, is dat wel een spreekwoord. Ook heb ik de woorden geteld. Het moesten er 25 zijn. En je had meestal precies 25 woorden. De volgende keer zou je het in je eigen woorden op kunnen schrijven en niet precies 25.

    Lange opdracht

    Je hebt zo te zien gekozen voor een interview met de hoofdpersoon.
    Het interview ziet er mooi en is ook leuk om eventjes door te lezen. Er valt weinig op aan te merken of te zeggen. Het is gewoon heel erg goed gedaan. Ook leuk bedacht dat Bram het verhaal aan Jeff Kinney (de auteur) heeft verteld. Je stelde echt mooie vragen, volgens mij is in het interview veel tijd gestoken.

    De bronvermelding
    En ja hoor, ook de bronnen zijn goed vermeld.


    Ik hoop dat je wat hebt aan mijn recensie. Ik heb er in ieder geval hard aan gewerkt.

    -Boris de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Corne,

    Hierbij mijn reactie over jouw boekverslag over Het leven van een Loser:


    Inleiding:

    Ik vond dat je goed had uitgelegd waarom je voor het boek hebt gekozen.
    Maar misschien had je 'leuk' door een ander woord kunnen veranderen, omdat 'leuk' niet echt een woord is dat een kenmerk geeft over het boek.

    Zakelijke gegevens:

    Ik vind de zakelijke gegevens goed uitgelegd en geordend.
    Ook is het goed dat je de uitgeverij,Engelse naam en aantal bladzijden erbij hebt gezet.

    Samenvatting:

    De samenvatting is grappig. En je hebt het goed in je eigen woorden samengevat.
    Maar wat je wel had kunnen doen is iets meer in het verhaal van Brams vader en moeder kunnen gaan. Misschien stond daar wel bij waarom Bram van zijn moeder in de schoolmusical mee moest doen?

    Mening:

    Je mening is goed samengevat in kleine stukjes, waarin je gedetailleerd verteld waarom het grappig, herkenbaar of verrassend is.

    Het leukste fragment:

    Ik vond het goed dat je er nog extra een fragmentje uit het boek in je boekverslag had bij gezet. Maar misschien had je er nog bij kunnen zetten waarom je dit fragmentje hebt gekozen?

    Verwerkingsopdrachten:

    Ik vond dat de korte opdracht (bijna) perfect was. Je hebt de betekenis er goed bij gezet met uitleg waarom deze uitdrukkingen/spreekwoorden goed bij het boek passen. Maar is 'we gaan geen ijsje eten',wel een uitdrukking/spreekwoord?

    De lange opdracht daarentegen, lachwekkend! Goede vragen, goede antwoorden. Geen grote fouten, alleen misschien de volgende keer eventjes doorlezen of er geen spellingsfouten in staan.

    De bronvermelding:

    goed vermeld!


    Dit was mijn reactie op jouw boekverslag.


    met vriendelijke groet, Victor de Weerdt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je moeder is een vieze vette lozer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Boekverslag! En bedankt!
    (Ctrl+C/Ctrl+V)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. werelds thx voor dit geweldige boekverslag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik hoop dat je kanker krijgt ik heb een 3,8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. halal met bilal, wil je broodje halal, kom dan aankloppen bij halal me bilal, ik verkoop broodje halal, gratis, getracteerd door bilal, want bilal is halal.

      Verwijderen