woensdag 15 april 2015

Leesautobiografie van Corné.

Ik ga in mijn leesautobiografie vertellen over wat lezen betekend voor mij van vroeger tot nu. Ook ga ik vertellen: werd er vroeger bij mij voorgelezen en wat soort boeken lees ik graag. Ik ga natuurlijk ook vertellen wat ik van lezen vind.

Vroeger toen ik klein was.
Vroeger werd er bij mij bijna iedere dag voorgelezen. Ik vond dit erg leuk en gezellig omdat mijn ouders dan bij me op bed kwamen zitten. Ze lazen verhalen voor over: ridders, draken en dinosauriërs. Dit waren mijn favorieten onderwerpen, maar er was altijd één onderwerp wat ik toch wat leuker en spannender vond. Dat waren boeken over dinosauriërs ik had hier veel pop-up boeken van en ik vond deze boeken altijd heel erg spannend. Vroeger zongen mijn ouders niet echt liedjes met me. Ik vond dat zelf ook niet zo leuk en zat liever te kijken in mijn dinosaurus boek. Maar op de basisschool vond ik echter liedjes zingen erg leuk. Liedjes zoals zakdoekje leggen vond ik erg leuk omdat je daarbij niet alleen moest zingen maar er ook andere dingen bij moest doen. Nu houd ik nog steeds niet zo van muziek. Als ik het in de auto op de radio hoor vind ik het mooi om te luisteren, maar in mijn vrije tijd houd ik me liever met andere dingen bezig. Ook lezen doe ik nog amper ik ben meer met school bezig en ik ben graag buiten. Ik lees ook bijna niet meer omdat ik niet zo goed in lezen ben, maar ook omdat ik heel snel afgeleid ben. Ik kan me hierdoor moeilijk goed genoeg concentreren en weet dus eigenlijk niet wat ik lees. Ook stop ik vaak met een boek als het te dik is omdat ik me daar niet goed genoeg voor kan concentreren. Ook stop ik snel met een boek omdat ik het saai vindt of het geen leuk verhaal is.

Lezen op de basisschool.
In groep 1 en 2 werd er bij ons heel veel voorgelezen uit prentenboeken. Wij mochten ook iedere week een nieuw prentenboek uitkiezen, want als je ouders je op school komen brengen mochten ze bij ons op school aan ons nog een verhaaltje voorlezen voor ze weggingen. Mijn vader en moeder deden dit iedere dag een aantal bladzijden en vroegen de volgende dag aan mij wat er was gebeurd in het verhaal en wat er nu ging gebeuren. Ik vond dit erg fijn om te doen. Dit heeft mij namelijk ook een beetje geïnspireerd om later veel zelf te gaan lezen. In groep 3 begon het de woordjes leren schrijven en lezen. Ik kon dit heel snel omdat ik met mijn ooms en tantes al een beetje had geoefend toen ik in groep 2 zat. Toen we allemaal ons eerste boekje kregen vond ik het erg spannend want ik wilde natuurlijk wel een leuk boekje. Ik herinner me dit boekje nog heel goed: het ging over een hond en een kat die de hele tijd ruzie maakten en geen vrienden willen worden omdat ze elkaar niet aardig vonden. Maar op een dag gingen ze buiten spelen en toen belandde de bal van de hond in de boom en het speeltje van de kat in het water. De kat kon niet zwemmen en de hond niet klimmen, maar toen hadden ze een idee als ze elkaars speeltje gingen pakken ze allebei weer konden spelen. En toen waren ze vriendjes geworden. Ik heb dit boekje denk ik wel vijf keer gelezen en vond het nog steeds leuk. Onze juf in groep 3 en 4 las vaak voor uit de boeken met gedichten. Ik weet niet meer hoe het boek heet maar het was een boek met grappige verhaaltjes over dieren en kinderen. In groep 4 mocht ik al heel snel op een veel hoger leesniveau als de andere lezen, maar er waren nog twee kinderen die dat mochten. Als je dat leesniveau had mocht je naar de grote boekenkast in hal van de school. Dit was erg ver weg van het klaslokaal en we vonden het erg spannend. Ik werd steeds beter in lezen. In groep 5 zat ik al op het
Plus-leesniveau ik mocht moeilijkere boeken lezen en vond dit erg saai. De boeken waren namelijk heel dik en het duurde een maand voordat ik het uithad. In groep 5 en 6 werd er vrijwel niet meer voorgelezen en dit was ook zo in groep 7 en 8. Ook mijn leesniveau bleef het zelfde, maar het lezen werd steeds saaier omdat ik al een aantal jaar steeds de zelfde boeken mocht lezen. Hierdoor is mijn enthousiasme voor het lezen flink afgenomen.

Voortgezet onderwijs.
Mijn enthousiasme voor lezen is wel weer toegenomen, omdat er in de mediatheek zoveel boeken zijn dat er wel iets leuk tussen moet zitten. Ik kijk ook in pauzes vaak even snel naar de boeken die ze hebben. Mijn leessmaak is niet echt veranderd ik houd nog steeds van spannende boeken en boeken met veel actie erin. Ik ga wel steeds meer muziek luisteren vooral vaak bij het huiswerk omdat ik me dan beter kan concentreren. Ik lees veel te weinig! Ik lees een boek per jaar, maar door de boekverslagen die ik moet maken voor Nederlands helpen me wel om meer boeken te lezen. Ik lees graag boeken die verfilmd zijn. Ik kijk dan de film en daarna lees ik het boek, dit doe ik zodat ik dan dingen uit de film herken en het beeld van de film erbij hebt. Zo kan ik me beter inleven in het verhaal en me dus beter concentreren. Ik lees heel graag de boeken van: The Hobbit en Lord Of De Rings omdat dat hele spannende verhalen zijn en The Hobbit is echt 100% wat ik leuk vind om te lezen: spannend, mysterieus, magisch en er zit veel actie in. Ik vind het erg jammer dat mijn concentratie me ervan weerhoud om meer boeken te lezen, dit heeft als gevolg dat ik nu vaker struikel over woorden als ik aan het voorlezen ben. En het een stuk slomer gaat.
Ik wil in de bovenbouw graag doorgaan met boeken die: spannend, mysterieus en een beetje magisch zijn, omdat dat echt lekker weg leest en ik me bijvoorbeeld: de omgeving, personages en situaties heel goed kan inbeelden en zo is het net alsof je in dat boek meespeelt. Ik vind het leuk om als opdracht boeken te lezen, want het is namelijk erg belangrijk dat je veel leeservaring hebt als je van school gaat ook helpt veel lezen je bij een boekbespreking en spreekbeurt om je meer in te beelden in je onderwerp en dus beter uit jezelf te vertellen. Ik ben alleen meer van de stripboeken. Vooral Donald Duck blijft leuk om te lezen, maar ik vind het juist leuk om ook andere dingen te lezen.

Conclusie: ik vind lezen een goede bezigheid en vind het ook leuk om te lezen want uiteindelijk heb je er veel aan en daar draait het uiteindelijk om.

Dit was mij leesautobiografie ik hoop dat jullie ervan genoten hebben.

Corné van Weenen 1A


3 opmerkingen:

  1. Beste Corne,

    Hierbij de reactie op jouw leesautobiografie.


    Je inleiding is goed uitgelegd, geen lastige woorden of rare zinnen. Maar in de 2de zin, staat er: 'Ook ga ik vertellen: werd er vroeger bij mij voorgelzen en wat voor boeken lees ik graag.'
    Die punt hoort een vraagteken te zijn, of je moet er van maken: 'Ook ga ik vertellen: wat er vroeger bij mij werd voorgelezen en wat voor soort boeken lees ik graag.'

    De 1ste alinea is goed, zonder spellingsfouten, maar wel 1 fout met interpunctie: 'Dat waren boeken over dinosauriers ik had hier veel pop-up boeken van en ik vond deze boeken altijd erg spannend.'
    Dat moet zijn: 'Dat waren boeken over dinosauriers. Ik had hier veel pop-up boeken van, en ik vond deze boeken altijd erg spannend.'
    En ongeveer bij de helft van de 1ste alinea, bij het gedeelte over de liedjes die je vroeger zong, begin je over de basisschool en daarna over nu. Terwijl er echt duidelijk boven staat "Vroeger toen ik klein was"

    De 2de alinea is heel goed! Bijna geen spellingsfouten, behalve in de laatste zin waar staat: 'de zelfde', wat 'dezelfde' moet zijn.
    Verder vond ik het goed dat je nog gedetailleerd vertelde over welke boeken het ging, hoe het ging met het lezen en wat je van de boeken vond.
    Jammergenoeg is je drang naar boeken lezen afgenomen, want er zijn echt nog leuke boeken in de wereld waar je echt van kan genieten.

    Ik vind je 3de alinea erg goed en persoonlijk, waar ik respect voor heb. De alinea is ook goed geschreven alleen een paar interpunctie fouten en 1 naam: 'Lord of de Rings' is 'Lord of the Rings'.
    Verder nog vind ik het ook goed dat je juist eerlijk bent en de alinea persoonlijk maakt. Daarbij kunnen mensen iets beter snappen waarom, bijvoorbeeld, jij niet zo veel achter elkaar kan lezen. Dat komt gewoon vanwege het feit dat je je concentratie snel verliest.
    Verder is alles goed en vindt ik het top!

    Je conclusie is ook een teken dat je wel degelijk wilt lezen, maar dat je het lastig vindt, vanwege je concentratie.

    Ik vond het een geweldig boekverslag met maar een paar verbeterpunten.


    Met vriendelijke groet,

    Victor de Weerdt, 1A

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Corné

    Hier is mijn reactie op jouw leesautobiografie.
    Ik begin even met een paar goede pluspunten: je inleiding en je conclusie, dat zijn twee kopjes die je eigenlijk er helemaal niet in hoefde te verwerken. Verder met de rest van jouw leesautobiografie. Je hebt drie delen gebruikt zie ik, dat maakt het stuk mooi en overzichtelijk. Als ik kijk naar jouw inhoud vind ik jammer dat de songtekst van een liedje ontbreekt. Je hebt wel uitgelegd waarom maar toch. Heb je echt nooit liedjes gezongen? Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een sinterklaasliedje heeft gezongen. Misschien dat je een volgende keer dat er toch in kan verwerken ofzo. Voor de rest heb je een mooie lang kopje geschreven, alleen was mij nog niet helemaal duidelijk of je nou echt drie stukjes tekst heb gemaakt of dat dit een samenvatting of inleiding was.

    De basisschool
    Leuk dat je verteld over de verscheidene groepen bij jouw basisschool. Dat maakt het heel overzichtelijk. Misschien kon je bij de groepen niet twee groepen bij elkaar doen want eigenlijk is iedere groep toch anders. Ook is het misschien mooi als je een auteur er bij schrijft waar jij vaak over las of een soort boekenserie. Over het algemeen heb je de klassen wel allemaal goed beschreven en zijn de punten die je er in moest verwerken er allemaal in verwerkt. Een volgende keer zou ik er sowieso inhouden de opbouw van je leesniveau dat was voor mij echt een heel groot pluspunt.

    Voortgezet onderwijs
    Je kopje over het voortgezet onderwijs is net als je andere kopjes heel mooi en overzichtelijk. In deze alinea heb jij ook heel goed uitgelegd wat jij zo goed vindt aan het lezen van drie boksen op het voortgezet onderwijs. Jij verteld ook welke boeken jij leuk vond. Ja, ik kan nou wel allemaal tips gaan verzinnen maar eigenlijk gaat dat gewoon niet je hebt gewoon een heel goed kopje gemaakt. Maar ja, jij moet er ook wat aan hebben dus hier komen ze. Misschien dat je jouw leesautobiografie nog een keer overleest voordat je hem publiceert. Als je nou iets meer boeken in dit kopje verwerkt is ie ook nog een stukje beter.

    Dit was mijn reactie.
    Ik hoop dat je er wat aan had.

    Groeten,

    Boris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Shootingercasino: The First and Greatest Online Casino
    The First and Greatest Online Casino Games. The first หาเงินออนไลน์ and greatest online casino games. 샌즈카지노 The first and greatest online casino games. The 제왕 카지노 first and greatest

    BeantwoordenVerwijderen